Killzone: Shadow Fall – Anmeldelse

Killzone: Shadow Fall foregår efter folkemordet og decimeringen af en hel verden – ISA har givet ly til Helghast overlevende fra Terracide, og giver dem mulighed for at kolonisere halvdelen af ​​planeten Vektai et afskærmet område, der har fået navnet “New Helghan”.

Borte er de intetsigende karakterer Sev og Rico, som egentlig kun tjente som “pladsholdere” for den typiske soldat i et krigspil. Istedet møder vi Lucas Kellan, en Vektan borger der bevidner sin fars død i et Helghast terror angreb. Efter han er blevet optagelset i militæret og har fået rang af Shadow Marshall, fungerer han som spillets primære hovedperson og har mere at tilbyde historien end de tidligere spil. Plottet forbliver engagerende hele vejen igennem, med politiske undertoner der drager klare paralleller til det moderne klima.

KZ-SF-6Dette spil ser fantastisk ud. Det er en vidunderlig måde at introducere os til den kraft som PlayStation 4 besidder. Der er smukke landskaber, detaljerede teksturer og meget høj framerate.

Lyddesignet er kraftfuld – og du kan praktisk talt føle tilbageslaget fra hver riffel, og kraften af enhver eksplosion. Elektroniske begivenheder såsom scanning og hacking give tilfredsstillende bippen og summen, der tilføjer en ægte sci -fi- følelse til spillet.

Der er også mulighed for at scanne efter fjender, og fremhæve deres positioner gennem vægge. Det er yderst nyttigt, selvom spillet vilkårligt tager evnen væk fra dig på bestemte tidspunkter med lidt eller ingen forklaring.

Og så er der det springende punkt – tempoet i Killzone : Shadow Fall føles lidt sært. Der er fokus på stealth, men det er absolut ingen Deus Ex. For det første er banerne slet ikke godt nok rustet til at håndtere en sådan tilgang, og når skyderiet føles SÅ godt, er det altid mere tilfredsstillende at lade kuglerne flyve.

Det er ikke et problem i første omgang, og jeg nyder faktisk ændringen i tempo i de første af de ti kapitler. Det giver mulighed for at værdsætte de vidunderlige muligheder spillet har at byde på, i stedet for de endeløse skydebaner der er mere almindelige i genren.

Det yderst konkurrencedygtige online multiplayer gameplay stadig er stort set uændret, men formår med nogle få nyskabelser at føles ny. Den mest markante ændring fra Killzone 3 multiplayer er at udvalget af klasser er blevet skåret ned fra fem til tre: Scout, Assault, og support. Hver af disse har en unik primær evne, og flere sekundære evner. Resultatet er en mere strømlinet affære, der simpelthen bare er nemmere at bruge.

KZ-SF-3Alle spilmodes drager fordel af de ti gode kort der følger med spillet. Hver har sin egen unikke personlighed, og de ikke bare ser forskellige ud, de spilles også forskelligt. Det er den slags variation som vi altid håber på, men som vi sjældent ser. Resultatet er at det at spille Killzone: Shadow Fall online, ikke kun sindsygt sjovt. Det er også anderledes nok til at skille sig ud fra konkurrenterne.

Det vil være uretfærdigt bare at stemple Killzone: Shadow Fall som blot endnu et FPS. Killzone: Shadow Fall er et af de flotteste og mest stemningsfyldte spil i genren. Så hvis du har brug for en pause fra den obligatoriske moderne “krigsshooter”, så er det her helt sikkert spillet for dig.